Výuka zeměpisu/orientace v mapě/použití souřadnicového systému
Světové strany na mapě odpovídají přibližně skutečnosti. Mapu lze využít k nácviku orientace pomocí kompasu a buzoly a měření azimutů.
Mapa je vyrobena v měřítku 1:50 000, tj. 1 metr = 50 kilometrů; pomocí běžných měřidel je možné měřit reálné vzdálenosti mezi libovolnými místy v ČR.
Model je hodně převýšený, aby byla zvýrazněna morfologie terénu. Skutečný výškový rozdíl 100 m odpovídá na geomapě výškovému rozdílu 5 cm. Vrchol Sněžky s nadmořskou výškou 1 602 m se tedy v našem modelu nachází 80 cm nad úrovní terénu. Díky tomu můžete nalít do koryta řeky vodu a sledovat jak odtéká.
Mapa je umístěna v souřadnicovém systému JTSK, běžně používaném v geodézii – to umožňuje odečíst souřadnice X a Y pro jakýkoli bod na mapě a také vynést libovolný bod na území ČR o známých souřadnicích do mapy. Práci s geomapou lze propojit např. s využitím internetových mapových serverů, které používají souřadný systém JTSK (například mapy katastru nemovitostí, mapové aplikace České geologické služby a dalších institucí). Prvek, vyhledaný na mapovém serveru lze snadno přenést do geomapy.
Prací s geomapou s využitím kompasu a měřidla se žákům velmi přirozeně dostane „pod kůži“ základní povědomí o poloze významných pohoří, řek a měst, o jejich vzájemných prostorových vztazích a vzdálenostech.
Výuka přírodopisu/geologická stavba území/atlas hornin
Na povrchu geomapy je rozmístěno 96 velkoformátových (cca 30 – 40 kg) vzorků hornin, které reprezentují hlavní geologické jednotky na území ČR a současně jsou charakteristickými ukázkami vyvřelých, usazených a přeměněných hornin. Ke každému vzorku je zpracována webová stránka se základními údaji (o jakou horninu se jedná, odkud pochází, z čeho se skládá, kdy a jakým způsobem vznikla, jaké má využití). Stránky jednotlivých hornin jsou propojeny systémem odkazů, které upozorňují na jejich vzájemné vztahy.
Využití ve výtvarné výchově, prostor pro kreativitu
Geomapa nabízí široké možnosti uplatnění nápadů a kreativity žáků. Žáci se podíleli již na stavbě geomapy a některé její části budou dále dotvářet pod vedením pedagogů.